torsdag 16 april 2009

Hede and Sveg

Igår åkte jag och MickaMocka till Hede på förmiddagen. Jag hade ju förstås räknat med att Leiyah skulle bli åksjuk och att vi skulle vara tvugna att stanna några gånger efter vägen så vi brände ju från byn vid kvart i elva...hade tid hos veterinären klockan tretton. Men Leiyah, som annars brukar bli dålig när vi åker till Sveg, visade inget tecken på åksjuka så vi hade ju liksom ingen egentlig anledning att stanna. Köra provocerande sakta var ju ett alternativ som jag höll mig till ett tag för att få tiden att gå, men eftersom jag själv är en sån som HATAR (så arg att jag ibland faktiskt kan dra en trudilutt på signalhornet) när folk kör alldeles för sakta så gjorde jag det i någon kilometer och när jag inte hade nån bakom mig. Men när vi bara hade en fyra kilometer kvar till Hede och klockan bara var tolv så fick jag helt enkelt svänga in på en väg som ledde till en paddock(?) och släppa ut Leiyah. Både hon och jag behövde en kisspaus. 5 minuter senare satt vi i bilen igen på väg mot Hede...

Vi gick in på vet.stationen vid kvart/tjugo över tolv och som tur var så fick vi komma in tidigare...så man kan ju inte helt säga att det var onödigt tidigt vi åkte hemifrån. Vet. Matti berättade att medlet hon skulle få förmodligen skulle komma att göra ont, och han ljög inte. Jag har aldrig hört henne skrika så där förut. Vaccinationssprutan efteråt tyckte hon inte heller om eftersom hon hade ont efter den första.



Idag var vi till Sveg för spruta numero 2. Det gick bättre idag men hon gillade det inte alls. Hon morrade på nått konstigt vis och jag kan inte beskriva det på annat vis än att hon lät som en jättesur katt eller liknande. Min lilla piga. Dessutom måste jag nu hålla henne under noga uppsikt så att hon inte utvecklar livmoderinflammation. Risken är ganska liten men med min otur ska man ju inte hoppas på för mycket. Drygt trettonhundra gick det kalaset på.

Det enda som har hänt, som har varit bra, de här dagarna är att jag idag har tecknat en försäkring på Leiyah. Bara sisådär 1år senare än vad det var tänkt. 226:- i månaden kommer snart att dras varje månad från mitt konto med autogiro. Det är dyrt att ha hund. Men det är verkligen värt det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar